Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Sunday 6 July 2014

DAKWAH AHLUL SUFFAH DI ZAMAN SULTAN MURAD

Pada Zaman Pemerintahan Empayar Abbasiyyah, Sultan Murad Terasa Pada Satu Malam Perasaan Tidak Senang Hati; Maka Beliau Membuat Keputusan Untuk Keluar Dengan Ketua Pengawal Peribadinya Untuk Meninjau Hal Ehwal Masyarakat Di Kota Baghdad.

Maka Mereka Pun Bergerak Secara Sembunyi-Sembunyi Seperti Orang Awam Dan Apabila Tiba Di Penghujung Kota Baghdad, Beliau Terlihat Seseorang Yang Terbaring Di Atas Jalan Raya. Beliau Telah Mendekati Orang Tersebut Dan Mendapatinya Ia Telah Mati. Namun Orang Tempatan Seolah Tidak Peduli Pun ! Maka Sultan Murad Pun Berteriak:- Hei Apa Ini ? Mengapa Kamu Tidak Peduli Pada Si Mayat Ni ? Mana Keluarga Atau Rumah Nya ?

Maka Ada Orang Jawab, Si Mayat Ini Orang Zindiq (Fasiq Jahat) Kerana Seorang Peminum Arak Dan Pelanggan Pelacur ! Tegur Sultan Murad; Bukankah Dia Masih Umat Nabi Muhammad SAW ? Sila Tolong Angkat Jenazah Ini Kembali Ke Rumah Nya !

Apabila Sampai Ke Rumah Nya, Si Isterinya Mula Menangis. Orang Awam Yang Menolong Angkat Si Mayat Tadi Terus Meninggalkan Jenazah Dan Pulang Ke Rumah Masng-masing. Tinggal Lah Sultan Murad DiTemani Ketua Pengawal Peribadi Nya.

Si Isteri Yang Menangis Telah Berteriak Dengan Doa:- Yaa Allah, Kasihanilah Wali Allah Ini. Sesungguhnya Aku Bersaksi Bahawa Suami Ku Ini Adalah Dari Kaum Solehin ! Maka Sultan Murad Pun Menegur Si Isteri Tersebut:- Bagaimana Kamu Gelar Si Mati Seorang Wali Sedangkan Orang Ramai Menghina Dan Tidak Memperdulikan Mayat Beliau ?

Jawab Si Isteri:- Saya Sudah Sangka Akan Berlaku Sedemikian ! Suami Ku Selalu Keluar Waktu Malam Pergi Ke Kedai-kedai Arak Dan Membeli Sebanyak Mungkin Botol Arak Untuk Dibawa Balik Dan Dituang Buang Ke Dalam Tandas Rumah Kami ! Dia Berdoa Aku Telah Kurangkan Bala Arak Yang Ada Untuk Orang Islam.

Dan Dia Pergi Ke Rumah-rumah Pelacur Dan Membayar Wang Yang Cukup Menyuruh Pelacur Menutup Pintu Agar Jangan Mengambil Pelanggan Lain Pada Malam Ini ! Balik Ke Rumah, Suami Ku Akan Mengucap Syukur Kepada Allah Yang Memberi Taufik Meringankan Dosa Si Pelacur Dan Pemuda Orang Islam Yang Inggin Melanggan Malam Ini.

Namun Malang Nya Orang Awam Nampak Suami Ku Membeli Arak Dan Masuk Rumah Pelacuran; Makai Mereka Sangka Beliau Buat Jahat ! Kata Isterinya. Saya Dah Berkta Padanya : Jikalau Dia Mati Nanti, Tiada Siapa Yang Mahu Memandi, Solat Dan Kebumikan Jenazah Nya ! Namun Dia Telah Gelak Dan Jawab Balik : Jangan Takut ! Jenazah Aku Akan Disolatkan Oleh Sultan Negara Islam Ini Dengan Ulama Dan Wali-Wali Allah !

Maka Menangislah Sultan Murad Dan Berkata:- Benar Apa Yang Dikata Suami Kamu ! Aku Ialah Sultan Murad ! Esok Kami Akan Mandikan Suami Kamu Dan Solat Jenazah Serta Kebumikan Nya. Pada Keesokan Harinya, Solat Jenazah Diadakan Bersama-sama Sang Sultan Dengan Ulama Dan Pembesar Negara Serta Ribuan Orang Ramai

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...